top of page

Buďte v obraze: co to jsou kryptoměny, metaverse či NFT

Orientovat se v dnešním světě internetu je mimořádně těžké. Stačí chvíli nesledovat internetové novinky a člověk může být překvapen novými pojmy, které se vynořily odněkud z neznáma. V tomto článku jsou shrnuty tři fenomény, o kterých se mluví jako o budoucnosti a v současnosti je do nich pumpováno enormní množství peněz. Musíme upozornit, že článek je zjednodušený a slouží jen k základní orientaci.

  1. Kryptoměny

Kryptoměny představují typ digitálních peněz, což znamená, že existují pouze v zápisu paměti počítače, neexistují tedy reálné bankovky či mince. Jednou z hlavních předností kryptoměn je, že jsou decentralizovány, což znamená, že si žijí svým vlastním životem, aniž by například banky či stát mohly regulovat, kolik je jejich množství v oběhu. Kryptoměny vznikají těžbou spočívající v řešení velice složitých matematických operací, které za člověka dělají různé softwarové programy. Těžba rovněž funguje na principu, že čím více se těží, tím těžší je danou kryptoměnu získat. Důležitá je rovněž databáze blockchain, která zaznamenává veškerou historii pohybů daných peněz. Tato databáze je navíc veřejně dostupná a takřka nezfalšovatelná. Pokud si tedy koupíte například 0,0001 bitcoinu (ano, i to můžete), hned pomocí blockchainu víte, co se s vaším bitcoinem dělo předtím, než jste jej koupili. Zároveň je zaznamenána i vaše transakce. a vy máte bitcoin ve své kryptopeněžence. Kryptoměn je velké množství. Nejstarším, nejznámějším a nejdražším je bitcoin, dalšími jsou například ethereum, solana, tether či binance coin.


V médiích je tedy nejvíce slyšet o bitcoinu, který vznikl v roce 2008 a od té doby má za sebou strmý růst, jenž je ovšem v posledních letech doprovázen jistou nestabilitou. Na začátku roku 2013 byla jeho cena něco přes 13 dolarů, rekord zaznamenal v roce 2021, kdy se obchodoval za 63 tisíc dolarů. Dalo by se říci, že kdo si koupil nějaké bitcoiny na jeho začátku, je z něho milionář. Od velkého vzrůstu ovšem cena bitcoinu střídavě výrazně klesá či stoupá (má tzv. vysokou volatilitu). V době psaní článku, tj. v polovině února roku 2022, byla jeho cena 43 tisíc dolarů. Pokud jste tedy koupili bitcoin na jeho vrcholu, momentálně byste byli o něco přes 400 tisíc korun chudší. To si ovšem kolikrát neuvědomují laičtí investoři, kteří jsou ochotni dát do kryptoměn veškeré své úspory či se dokonce zadlužit. Důležité je, že kryptoměny nepředstavují zaručené budoucí zisky a jak jsme již psali, každým dnem může jeho cena výrazně vzrůst, ale také ještě výrazněji klesnout. Odborníci dokonce upozorňují na patologické obchodování s kryptoměnami podobné gamblingu.


NFT

Na principu blockchainu funguje i takzvané NFT, neboli non-fungible token (do češtiny překládáno jako nezaměnitelný token). NFT si můžete představit jako určitou digitální položku (většinou obrázek, ale i hudbu či herní předmět), kterou si můžete pomocí kryptoměn koupit. Díky blockchainu, tedy jakési účetní knize, je zřejmé, že po koupi patří tato digitální položka do vašemu vlastnictví. NFT (stejně jako kryptoměny) můžete uchovávat v kryptopeněženkách, ve které najdete identifikátor k NFT, které vlastníte. Že se vám zdá vlastnění nějakého obrázku na internetu, který se stejně dá stáhnout, jako hloupost? Poté neuvěříte ceně nejdražšího vydraženého NFT. V prosinci roku 2021 se NFT s názvem Merge vydražil na aukci Nifty Gateway za neuvěřitelných 91,8 milionu dolarů (v přepočtu něco ke dvěma miliardám korun). Nutno podotknout, že se dalo rozdělit, a proto jej nyní vlastní něco přes 28 tisíc uživatelů.


Nabízí se otázka: jsou NFT budoucnost, nebo jen bublina před splasknutím? Cena těchto tokenů se odvíjí jenom od toho, jak moc jim uživatelé věří, nemají proto reálnou hodnotu (ale to nemají například ani umělecká díla v reálném světě). Někteří situaci kolem NFT (a také kolem kryptoměn) přirovnávají k tulipánové horečce, kdy ve 30. letech 17. století vzrostla díky vysoké poptávce cena tulipánů do takové výše, že lidé byli schopni za tulipánové cibule prodat i svůj vlastní dům. Poté ovšem přišla ekonomická krize, která způsobila prasknutí bubliny a prudké snížení ceny tulipánů. Někteří tak sice měli tulipány, ale nic dalšího. Je proto otázkou, co bude s NFT dál, opět ale platí, že se jejich cena může snížit na minimum a hodně kupců může v budoucnu prodělat velké peníze.


Pokud se chcete podívat na ukázku jednoho známého NFT projektu, doporučujeme Bored Apes Yacht Club, kdy nákup jednoho NFT (v tomto případě obrázku opice) představuje jakousi vstupenku do klubu vlastníků, do něhož patří například basketbalisté Stephen Curry a Shaquille O'Neal, herec Jimmy Fallon či hudebníci Marshmello a Martin Garrix. I proto se prodává jedno NFT v řádech statisíců dolarů.


Metaverse

Pokud máme digitální měnu a digitální vlastnictví téměř čehokoliv, kam to až může spět? Možnou odpovědí je vznik takzvané metaverse, neboli jakéhosi paralelního 3D digitální světa, ve kterém si budeme moci s kamarády zajít na koncert, hrát hry či si jen tak popovídat. Do tohoto světa by se lidé mohli připojit pomocí 3D brýlí a dalšího příslušenství a je pak jen na nich, co budou v tomto světě dělat. Ač to zní neuvěřitelně, metaverse začíná být už reálná věc nyní. Například firma Facebook se minulý rok přejmenovala na Meta a představila svouji vizi (viz video níže). Dále jsme svědky toho, že roste trh s virutálními pozemky, například jeden kupec zaplatil na platformě The Sandbox 450 tisíc dolarů za jeden takový pozemek, a to jen proto, protože sousedí s pozemkem rapera Snoop Dogga. Metaversí se dokonce začíná zabývat i Evropská unie, a to z hlediska její regulace. I když není stále jasné, jak se vše povede, přejmenování jedné z největších firem na světě a zapojení dalších technologických gigantů (Apple, nVidia) nám napovídá, že se tyto firmy o vytvoření metaverse alespoň pokusí. A proč do metaverse firmy takto investují? Jednak se může jednat o naprosto přelomovou technologii v našich životech, jednak zde hrají roli peníze. Právě například pro Marka Zuckerberga, zakladatele Facebooku/Meta, může představovat metaverse naprosto nový nástroj, jak ještě mnohem lépe cílit reklamy na uživatele a z toho produktovat pro firmu více zisků.


Pokud si stále nedokážete představit, jak by metaverse mohla vypadat, doporučuji skvělý film Ready Player One.


Podívejte se na video, jak si Mark Zuckerberg představuje metaverse.


Shrnutí

Může se nám vše zdá naprosto šílené, ale jedno je jasné: tyto fenomény už tu jsou a i největší firmy se jii zabývají. I když tedy v budoucnost takovýchto technologií nevěříte, je alespoň dobré být v obraze. A kdo ví, třeba právě v metaverse může být budoucnost vzdělávání. Jen si představte, že v hodině historie se spustí žákům virtuální svět, ve kterém se objeví v pravěku či ve 14. století. Tímto dostane vzdělávání naprosto nový (3D) rozměr.



bottom of page